Als Antropoceen een consumentenartikel was, zou de Consumentenbond het wel eens kunnen recenseren als miskoop. Ondanks de titel. Heeft de musical bijna geen effectieve link met de klimaatverandering op aarde. Afgezien van een absurd zwaar aangezette metafoor.
Wat is Antropoceen?
Het verhaal van de musical speelt zich af op een boot voor de kust van Groenland nadat deze is vastgelopen op het ijs. Antropoceen heeft een dubbele betekenis. De naam van de boot is: Antropoceen. Maar ook het huidige tijdperk waarin het klimaat op aarde de gevolgen ondervindt van klimaatverandering, heeft dezelfde naam.
Anthropoceen is eigendom van mens, een rijke zakenman die een onderzoeksexpeditie heeft gefinancierd. Het trio wordt vergezeld door moeder aarde, twee zeekwallen en de vulkaan. Het expeditieteam wordt gecompleteerd door de oceaan waar het geheel zich afspeelt.
In musicaltermen wijken de karakterisering en het plot van Anthropoceen weinig af van de standaard van het repertoire van voor de twintigste eeuw. Er is een overdaad aan ambitie, romantiek, dubbelhartigheid, rivaliteit en zelfs een beetje massacre. De personages zijn karikaturen, wat misschien geen probleem zou zijn als het plot uit meer bestond dan mensen die op een boot naar elkaar schreeuwen.
IJsvrouw
De tweespalt in dit verder gewone melodrama in de vorm van een blok ijs komt. Of, beter gezegd, een vrouw die in het blok ijs is ingevroren. IJsvrouw wordt op miraculeuze wijze weer tot leven gewekt. Als een analoge tijdreiziger wiens banden met klimaatverandering zich afspelen via verhalen over oude offers in plaats van hedendaagse politiek. Veelzeggend is de titel van het programma: “Offer: Toen en nu”. Geen opoffering als: ‘stop met het eten van vlees’, maar offers zoals rituele offers, offers als de dood.
Veelzeggend is dat de oorspronkelijke, Engelstalige musicalmakers een prozatekst lieten ontwikkelen. Door filosoof Timothy Morton over het aardse klimaat en de gevolgen voor het klimaat door klimaatverandering. Maar vervolgens besloten de tekst niet te publiceren omdat het te “controversieel” zou zijn.
Musical bezetting
Mens: Amir Vahidi
Oceaan: Loulou Hameleers
Vulkaan: Robbert Klein
Zeekwallen: Lucas Schilperoort en Gerty van de Perre
Moeder aarde: Suzanne Kipping
Is het klimaat effectief weergegeven in Antropoceen de musical?
Hoewel er een aantal mooie passages in van de Wetering’s partituur zitten. Zijn de enkele lichtpuntjes niet goed genoeg om de productie te dragen. Voor ons als toegewijd musicalbezoekers, voelt Antropoceen als een gemiste kans. Dit had een musical kunnen zijn die ingaat op de merkwaardige controverses rond de voorgestelde naamgeving van het huidige geologische klimaattijdperk. Wie of wat de klimaatverandering veroorzaakt. Of een futuristisch verhaal over de gevolgen van de politieke besluitvorming rondom ditzelfde klimaat.
Op basis van gepolariseerde interpretaties van wetenschappelijke feiten in een ‘feitenvrije politieke’ maatschappij. Eerlijk gezegd is er genoeg drama te vinden in de hulpeloosheid die bij velen ontstaat bij het nadenken over de toekomst van onze planeet, om 1000 musicals over het onderwerp te maken. Hoewel wij begrijpen dat entertainmentbedrijven altijd op zoek zijn naar nieuwe manieren om vooraf publiciteit te genereren. Om zo het publiek te enthousiasmeren en een fabelachtig nieuw, jong publiek te trekken. Is het beloven van het een en het leveren van het ander, toch echt hele andere koek. Mede hierdoor is Antropoceen de musical onzes inziens teleurstellend.