Verboden romantiek heeft menig kunstwerk gevoed. Maar zelden eindigt een tragisch liefdesverhaal met een vleugje hoop, zoals in Aida de musical.
Deze ‘Aida’, waarmee het huidige seizoen in het Tilburgse Theater eindigt, is (uiteraard) niet de opera van The Phantom of the Opera.
De show die nu bekend staat als “Elton John and Tim Rice’s – Disney’s AIDA” werd. Voordat hij in 2000 op het schouwburgring theater werd opgevoerd, een langlopend succes. Met hoofdrolspeelster Gaia Aikman als Aida. Na een tournee door het land is ‘Aida’ over de hele wereld opgevoerd en nu te zien in heel Nederland.
De liefdesdriehoek in Aida betreft Radames (Naidjim Severina), een Egyptische kapitein die nooit gelukkiger is dan wanneer hij aan het verkennen en veroveren is Amneris (April Darby), de schijnbaar oppervlakkige dochter van de farao met wie hij al negen jaar verloofd is. En Aida (Gaia Aikman), de pas gevangen Nubische prinses die Radames aan Amneris cadeau doet na zijn laatste campagne. Hoewel Aida’s andere tot slaaf gemaakte Nubiërs de enigen zijn die weten van haar koninklijke status. Raken Amneris en Radames beiden in de ban van de sterke, slimme vrouw die in hun leven is gekomen. Amneris omdat ze eindelijk een vertrouwelinge heeft die haar echt begrijpt, Radames omdat hij zijn soulmate heeft gevonden.
Niet alles in de productie is perfect. De pulserende choreografie voor het openingsnummer ‘Te ver gegaan’ en ‘Ergens in de sterren’ ziet er wat vreemd uit. Maar latere nummers voor spionnen, boogschutters en de gevangen Nubiërs zijn effectiever. Het geluid van de zware “kettingen” van de gevangenen blijkt van lichtgewicht plastic te zijn gemaakt. Op de openingsavond vonden de schijnwerpers soms te laat hun doel.
De intrige aan het hof is groot, want Radames’ vader, Zoser (Frank Beurskens), vergiftigt langzaam de Farao (Giovanni Eduard van Gom). Hij dringt aan op een versneld huwelijk tussen zijn zoon en Amneris. Zodat Radames binnenkort de heerser van Egypte wordt. Als hij via zijn vele spionnen van Radames’ passie voor Aida hoort, beveelt Zoser haar executie. Dat is niet hoe haar leven zich afspeelt, maar het is duidelijk dat Zoser dwarszitten gevaarlijk is.
Hoewel “Aida” draait om een liefdesdriehoek, komt het sterkste werk in de productie van Slow Burn van de twee vrouwelijke hoofdrolspelers. Gaia Aikman en Naidjim Severina, beide Equity leden, zijn krachtige zangers en bekwame acteurs.
Een magisch sprookje, Aida de musical rekent op haar artiesten en publiek om het ongeloof op te schorten en zich te verliezen in een trieste maar ontroerende romance. De productie klaart de klus met gemak en bewondering.