Soldaat van Oranje de Musical. In een omgebouwde hangar, inclusief aangebouwde publieksruimten. Op de voormalige vliegbasis Valkenburg in Katwijk. Beter bekend als het militaire vliegveld Valkenburg of Vliegkamp Valkenburg. Zitten ruim 1000 theaterbezoekers op een cirkelvormig platform. Met een decor van 360 graden; ‘Vol verwachting klopt ons hart’.
Soldaat van Oranje
Als de show begint. Begint het podium te draaien en stopt het voor een van de 10 stilstaande podia langs een 180 graden panorama. Een groot, gesynchroniseerd paneel schuift open en laat een knappe Nederlandse student zien. Die door vijandelijke nazi’s wordt achtervolgd op een strand met echt zand en stromende regen. Er klinkt muziek. Vliegtuigen vliegen over in een geanimeerde lucht terwijl machinegeweren op onze verzetsheld schieten. Hij duikt in het water op de set en ontsnapt in de Noordzee.
Dit is ‘Soldaat van Oranje’ gespeeld door (Jonathan Demoor) en (Alexander Schuitema). De productie is zo’n effectieve meeslepende theaterervaring gebleken, aldus de makers. Dat sommige toeschouwers al tientallen keren zijn teruggekomen.
Een van de verrassingen van deze meest succesvolle musicalshows in de Nederlandse geschiedenis. Tekstschrijfster Edwin de Vries, werd aangetrokken het script te schrijven. Dat gebaseerd is op het waargebeurde verhaal van Erik Hazelhoff Roelfzema.
het waargebeurde verhaal van Erik Hazelhoff Roelfzema
Als lid van het Nederlandse verzet en oorlogspiloot bij de Royal Air Force (RAF) tijdens de Tweede Wereldoorlog worden Hazelhoff. Zoals hij bekend stond, en zijn vrienden in “Soldaat van Oranje” gedwongen beslissingen op leven en dood te nemen tijdens de Duitse bezetting van Nederland. Het verhaal wordt verteld door de muziek van Tom Harriman en geproduceerd door Fred Boot.
“Het idee was om er een internationale show van te maken”. Vertelt Boot, die met de Vries had samengewerkt aan een ander Nederlands project,over Herman Brood. Samen haalden ze de memoires van Hazelhoff boven voor inspiratie.
“We wilden dat het tijdloos zou zijn”. Zei Harrisman, die eerder met Frank Sinatra werkte als zijn tekstschrijver voor de nummers “Monday Morning Quarterback” en “Barbara”. Nederlandse acteurs namen verschillende nummers op in Harriman’s Studio City studio, te Californië in de Verenigde staten.
Unieke Theaterzaal
De meeslepende enscenering. Zoiets als het omgekeerde van ‘Les Misérables’, waarin een stilstaand publiek naar de actie op een draaiend podium kijkt. Omvat hangard deuren die dramatisch opengaan en een authentiek Dakota vliegtuig onthullen dat naar binnen taxiet. De verbannen koningin Wilhelmina stapt uit voor een juichend, bevrijd Nederland.
Het publiek draait naar podia met andere scènes: een balzaal. Het paleis van de koningin, kolossale zandduinen, een Duitse verhoorcel. Zes projectoren tonen oude journaalbeelden en hondengevechten op vier grote bioscoopschermen die tegelijk met het publiek bewegen.
“Het was de spannendste musical in mijn leven,” zei de Nederlands theaterproducent Robin de Levita, die in oktober het zesjarig jubileum bijwoonde.
Dit nieuwe, speciaal gebouwde theatersysteem. Is bedacht door de met een Outer Circle Critics Award en Tony Award bekroonde Nederlandse producent Robin de Levita, de echtgenoot van choreografe Sarah Miles.
“We waren op zoek naar een theaterruimte die met de oorlog te maken had en vonden deze lege antieke vliegtuighangar,” zei producent Fred Boot. Het was Robin de Levita die toen zei: “Waarom zetten we het publiek niet in het midden en bouwen we het decor eromheen?”
Soldaat van oranje. De musical
Boot droomde al sinds 1993 van een musical over de Nederlandse oorlogsheld. Jaren later ontmoette hij eindelijk Erik Hazelhoff Roelfzema. Die in 1952 naar Amerika was geëmigreerd en in Hawaï woonde. Hoewel er een verfilming was gemaakt van zijn oorlogservaringen. De voor een Oscar genomineerde ‘Soldaat van Oranje’ uit 1977, geregisseerd door Paul Verhoeven en met Rutger Hauer in de hoofdrol. Gaf Hazelhoff, Boot eindelijk zijn zegen.
‘Soldaat van Oranje’ kreeg het Nederlandse equivalent van de Tony voor beste musical, en het castalbum bereikte nummer 7 in de Nederlandse hitparade.
“Elke grote Nederlandse actrice van een bepaalde leeftijd heeft de Koningin (Barbara Pouwels) en (Henriëtte Tol) gespeeld,” zei Harriman over de begeerde rol.
Terwijl de producenten een locatie in de buurt van Amsterdam zoeken om de musical op te voeren, blijft de vraag: Zouden de Britten, Amerikanen of Duitsers: ‘Soldaat van Oranje’ met hetzelfde enthousiasme omarmen als de Nederlanders? En is deze geavanceerde theaterervaring de weg van de toekomst?
Boot werkt al aan zijn volgende project. Dat wellicht dichter bij het hart en de geschiedenis van de Amerikanen ligt. Een musical gebaseerd op het boek van auteur Russell Shorto uit 2005. “The Island at the Center of the World,” over de vroege Nederlandse nederzetting van het New Yorkse Manhattan.